fot. Bartosz Stawiarski fot. Bartosz Stawiarski
Monumentalna instalacja Azja jest wyjątkowym dziełem w kontekście głównie performerskiej działalności Zbigniewa Warpechowskiego. Początkowo, w połowie lat 80., artysta wykorzystywał płachtę z napisem Azja jako tło dla niektórych swoich performansów. W 1989 roku w Łodzi, w ramach kuratorowanej przez Józefa Robakowskiego wystawy Lochy Manhattanu , zaprezentował jej trójwymiarową wersję, którą możemy oglądać w kolekcji Muzeum. Warpechowski w pracy tej przejmuje język propagandowych instalacji literowych (np. PZPR) stawianych w czasach PRL-u w przestrzeni publicznej. Artysta proponuje własny komunikat, który jego zdaniem lepiej opisuje stan ducha panujący w Polsce końca lat 80. Warpechowski wspominał: „Co symbolizuje słowo „Azja"? Nie krainę geograficzną, ale imperium, które tłamsiło nas przez ponad 40 lat. Nie jednostkę, tylko społeczeństwo. Wszyscy czuliśmy się Azjatami."
Rok powstania: 1989-2013
Technika: płyta pilśniowa, czerwona farba
Wymiary: 950×350×75 cm
Sposób nabycia: zakup Źródło finansowania: Praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Forma własności: kolekcja Źródło: Zbigniew Warpechowski Nr księgi: MSN: 4300-11/2011
Data nabycia: 15.08.2011
Zobacz także