"Sztuka cenniejsza niż złoto", fot. B. Stawiarski
Prace Aliny Szapocznikow w kolekcji Muzeum pochodzą z eksperymentalnego okresu jej twórczości – formalnemu nowatorstwu towarzyszy tu nowe ujęcie kwestii ciała i jego reprezentacji. Szapocznikow dotyka traumatycznych wątków pamięci Holokaustu, choroby, ograniczeń i słabości ciała, a jednocześnie przez jej twórczość przemawia niezwykła afirmacja życia oraz nieposkromiona siła kobiecej ekspresji.
Brzuch to gipsowy odlew brzucha Arianne Raoul-Auval, ówczesnej narzeczonej Rolanda Topora. Odlew ten stał się „materiałem źródłowym” do szeregu kolejnych rzeźb Aliny Szapocznikow, które artystka wykonywała z różnych materiałów: gipsu, marmuru (Wielkie brzuchy ), poliuretanu. Eksperymenty z tym ostatnim tworzywem doprowadziły do powstania pomyślanych jako multiple Brzuchów-poduszek , które w zamyśle Szapocznikow miały wejść do masowej produkcji. W 1968 artystka wykonała ponad 100 takich Brzuchów-poduszek , chcąc, by trafiły „pod strzechy” – do domów i przedszkoli.
Rok powstania: 1968
Technika: rzeźba, gips
Wymiary: 20×36×16,5 cm
Sposób nabycia: zakup Źródło finansowania: Praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Forma własności: kolekcja Źródło: Piotr Stanisławski Nr księgi: MSN: 4300-7/2008
Data nabycia: 06.11.2008
Zobacz także